רכב חשמלי = פחות זיהום

מאגרי הנפט העולמיים הולכים ומצטמצמים, אחת לתקופה אנו מתבשרים על עליות חדות במחירי הדלק, זיהום האוויר והנזקים הסביבתיים הכרוכים בשריפת בנזין ודיזל המשמשים להנעת כלי הרכב שלנו.

כל אלה גורמים לרבים מאיתנו לצפות לבשורות חסכוניות יותר וגם ירוקות יותר בתחום הרכב. המכוניות החשמליות, שאמנם אינן המצאה חדשה, צברו בשנים האחרונות פופולאריות רבה יותר בעולם, ולאחרונה גם בישראל, והיוו תקווה בקרב רבים כי אכן, מדובר בבשורה שאנו מצפים לה.

אז מהו למעשה רכב חשמלי? כיצד הוא מונע וכיצד הוא נוסע בלי דלק? מהם הייתרונות ומהם החסרונות והמגבלות של רכבים חשמליים? האם כלי הרכב החשמליים הם אכן הבשורה שלה אנו מצפים בכל נוגע לאיכות הסביבה? האם בעתיד יחליפו כלי הרכב החשמליים את רכבי הבנזין שבהם אנו עושים שימוש מזה עשרות שנים?

מערכת אתר עיניים ירוקות מביאה סקירה מקיפה בנושא רכבים חשמליים, בשביל שנדע מה צופן בחובו העתיד המוטורי של כולנו.

כיצד פועל כלי רכב חשמלי?

בכלי רכב חשמלי הגלגלים מונעים באמצעות מנוע חשמלי במקום באמצעות מנוע בעירה פנימי, דיזל או בנזין, כמו שהתרגלנו במשך שנים. כאשר הרכב אינו נוסע, המנוע החשמלי נטען באמצעות חיבור לחשמל והחשמל משמש כוח לנסיעה. ממש כמו לטעון מכשיר טלפון סלולרי.

הטכנולוגיה הבסיסית עליה מבוססים כלי הרכב החשמליים היא פשוטה, ולמעשה זו אותה טכנולוגיה שמשמשת במכשירים חשמליים רבים.עוברים לרכב חשמלי!

שלושת המערכות המרכזיות הן מנוע חשמלי, מצבר ומערכת בקרה. הטכנולוגיה מוכרת למין האנושי כבר למעלה מ-100 שנה אך לא היתה בשימוש מוטורי משמעותי עד לשנים האחרונות.

הסוללות המשמשות את הרכבים החשמליים נחלקות לשני סוגים עיקריים:

סוללות נטענות - בתחילת דרכם של הרכבים החשמליים היוו הסוללות הנטענות אתגר. עלותן היתה גבוהה, זמן הטעינה ממושך והספקן היה נמוך ביחס לרכבים המונעים באמצעות דלק.

בשנים האחרונות ובעקבות מספר פריצות דרך מדעיות בתחום הסוללות החשמליות, נפתרה הבעיה של משך הטעינה הארוך וכיום ניתן לטעון את הסוללות בטעינה ביתית, ממושכת אמנם, של כ-5 שעות או בתחנות טעינה בעלות זרם חשמלי חזק יותר במשך 1-10 דקות.

כמו כן, פחתה הסכנה של התחממות או התפוצצות הסוללה עקב טעינה ממושכת מדי או שינויי טמפרטורה קיצוניים.

סוללה המבוססת אבץ אוויר - סוללות המבוססות על תהליך ריאקציה כימית במהלכה מתרכב אבץ מתכתי עם חמצן ויוצר תחמוצת אבץ וגם משחרר אנרגיה כימית.

גם למצברים מסוג זה חסרון שכן סוללות אלה אינן ניתנות לטעינה בחשמל ולאחר פריקת המצבר יש להחליפו. לשם כך, נדרשת הקמה של מערך תחנות דלק המחליפות סוללות. שיטה זו מתאימה יותר לחברות גדולות הערוכות לוגיסטית לביצוע החלפת המצברים. 

בנוסף לרכבים חשמליים המונעים באמצעות מנוע חשמלי בלבד ישנם כלי רכב היברידיים. אלו למעשה רכבים המשלבים מנוע חשמל ומנוע בנזין. מנוע הבנזין טוען את המנוע החשמלי ובכך בעצם מבטל את מרבית חסרונותיו והופך את הרכבים המשולבים לפופולאריים יותר.

יתרונות מול מגבלות של רכב חשמלי

יתרונות

ידידותית יותר לסביבה - כאמור, הרכבים החשמליים כרוכים בפחות זיהום אוויר, הם שקטים יותר ולכן גם ירוקים יותר. חשוב לציין כי גם מכוניות חשמליות הן אינן מכוניות ירוקות "טהורות". לייצור החשמל משתמשים בתחנות חשמל הפועלות על דלקים ובמובן זה, הן עדיין מזיקות לסביבה.

עם זאת, מכוניות חשמליות נחשבות ידידותיות לסביבה הרבה יותר מרכבים מונעים בנזין או דיזל, שכל קשר בינם לבין איכות הסביבה הוא אקראי לחלוטין.   

חסכונית יותר – רכבים חשמליים צורכים פחות דלק, אם בכלל. עלות הטענת הסוללות נמוכה משמעותית ממחיר הדלק ובמציאות בה מאגרי הנפט הולכים ומצטמצמים ומחירי הדלק הולכים ומאמירים, אין ספק כי רכב חשמלי חסכוני יותר בטווח הארוך. 

חסרונות

לצד היתרונות, לא ניתן להתעלם מהעובדה שרכבים חשמליים עדיין אינם נפוצים דיים, אין מספיק תחנות הטענה, והמצברים שלהם לא בנויים עדיין למרחקי נסיעה ארוכים. נקודות אלה הופכות את השימוש ברכב חשמלי לפחות פרקטי ונח.

החסרון הגדול מכולם הוא המחיר והעובדה שרכב חשמלי אינו מהווה חסכון משמעותי בהוצאות לעומת רכב המונע בבנזין. חסרון זה מקשה על בני האדם לשנות את תפיסתם וההרגלים שלהם ולכן רכבים חשמליים עדיין אינם נפוצים כפי שבאמת היינו רוצים לראות.

האפשרויות לרכישת כלי רכב חשמלי והאם זה כדאי?

רכבים חשמליים נפוצים יותר בעולם מאשר בישראל. גם בעולם מציעות המכוניות החשמליות מפרט מוגבל ומצומצם יותר מרכבים המונעים במנועי שריפה פנימית; טווח הנסיעה מוגבל יותר, המחיר גבוה יותר.

לישראל הגיעה בשורת הרכבים החשמליים בשנת 2011 באמצעות חברת בטר פלייס (Better Place). בטר פלייס לא המציאה את הגלגל, כאמור, אך חרטה על דגלה לגמול את הצרכנים מהתלות בדלק. החברה מציעה למעשה שירות של החלפת סוללות ותחנות טעינה, השייכות לחברה ולא ללקוח, תמורת דמי שימוש חודשיים.

מכוניות חשמליות נוספות צפויות להיכנס לשוק ובהן סיטרואן C-Zero והאחות פיג'ו iOn שמבוססות על מיצובישי  i-Miev.

נכון להיום, החיסכון החודשי משימוש במכוניות חשמליות הוא זניח ולעיתים לא קיים. עם זאת, בהנחה שמכוניות כאלה יהיו נפוצות יותר ומחירי הדלק ימשיכו במגמת עלייה, בטווח הארוך המכונית אכן תהיה חסכוניות יותר.

מה אומרות התחזיות בנושא מכוניות חשמליות?

בתעשיית הרכב מאמינים בעתיד הרכבים החשמליים או אולי נכון יותר לומר, מאמינים באנרגיה חשמלית כמנוע למכוניות העתיד.

עם זאת, המכונית החשמליות הקיימות כיום אינן מסוגלות עדיין להחליף את המכוניות המקובלות. המצבר שלהן מוגבל ומאפשר טווחי נסיעה קצרים יותר, עלות הייצור שלהן גבוהה יותר והעלות מתגלגלת לצרכן.

על מנת שהמכוניות החשמליות יוכלו להוות חלופה הולמת לרכבים הקיימים כיום, הכוח המניע אותן חייב להיות זמין באותה מידה לפחות כמו הבנזין, ומחירו חייב להיות משתלם.

עד שלא תושג פריצת דרך טכנולוגית אמיתית בתחום הסוללות, ונטישת מנועי הדיזל והבנזין תהיה אכן כדאית - נראה כי המכוניות החשמליות ימשיכו להיות נחלתם של בודדים ויהוו רק חלום ירוק עבור מרביתנו.

נכון להיום, הדבר הקרוב ביותר למכוניות ירוקות שזכה לפופולאריות אמיתית בשטח הם הרכבים ההיברידיים.

רכבים אלה אכן מהווים חיסכון משמעותי בדלק לעומת המנועים במכונית הרגילות. המכונית ההיברידית עושה שימוש באנרגיה מתחדשת ומנצלת למעשה כל אנרגיה אפשרית על מנת לטעון את המצברים, מפסיקה את פעולת המנוע הרגיל בעת עמידה ברמזורים וכך צורכת פחות דלק ומזהמת פחות את האוויר.


הזכויות לתוכן האתר שמורות לבעליו החוקיים - כל שימוש בתוכן המופיע באתר ללא רשות מראש ובכתב מבעלי האתר יטופל בהתאם לחוקי מדינת ישראל ©

מאמרים אחרונים

קישורים
- מקורות זיהום מים
- כלי רכב מזהמים



עיניים ירוקות | אנרגיה טבעית | לדעת על בנייה ירוקה | מקורות אנרגיה מתכלים | פיתוח בר קיימא | זיהום מי הים | מקורות רעש סביבתי | מפת האתר
אם כולנו נעבור לנהוג ברכבים חשמליים העולם יהיה מקום טוב ונקי יותר לגור בו!