לדעת יותר: על כלי רכב מזהמים

אנו עושים שימוש במגוון כלי רכב באופן יומיומי על מנת להגיע ממקום למקום – חלקנו משתמשים ברכבים פרטיים מסוגים שונים: רכבים משפחתיים, ג'יפים, חלקנו עושים שימוש בתחבורה ציבורית כגון אוטובוסים או מוניות וחלקנו מתניידים באמצעות רכבים דו גלגליים כמו אופנועים. מה שכן, כולם ללא יוצא מן הכלל גורמים לזיהום אוויר!

גם במשאיות המובילות סחורות נעשה שימוש יומיומי. כלי רכב הכרחיים ללא ספק להתנהלות היומיומית ולאיכות החיים שלנו. עם זאת, רובנו נוטים להתעלם מהעובדה שכלי הרכב גם פוגעים באיכות החיים ובבריאות שלנו, באמצעות הזיהום שהם פולטים לאוויר.

חשוב לדעת אילו רכבים מזהמים יותר? ממה נוצר הזיהום, כיצד הוא משפיע על כולנו וכמובן, בהתחשב בכך שכלי רכב ימשיכו להיות חלק מחיינו, מהם הפתרונות האפשריים?

אילו סוגי רכבים מזהמים יותר ואילו פחות?

סוגי רכב אחדים מזהמים יותר מסוגי רכב אחרים ומידת הזיהום שגורם כלי רכב תלויה במספר גורמים:
דגם המכונית ושנת הייצור שלה, איכות הדלק ורמת התחזוקה. רכבים חדשים מזהמים פחות מרכבים ישנים.

רכבים ישנים, שיוצרו עד שנת 76', מזהמים הרבה יותר מהרכבים הצעירים יותר. הרכבים החדשים מיובאים כאשר מותקן בהם ממיר קטליטי, שתפקידו לחמצן את שאריות ה- CO והפחמימנים. רכבים אלה מזהמים פחות באופן משמעותי. כלי רכב מזהמים

רכבים המונעים בדיזל מזהמים יותר מרכבים המונעים בבנזין.

מכוניות בהם מותקנים מנועי דיזל, הנחשבות חסכוניות יותר בדלק, פולטות, בקירוב, פי עשרה תחמוצות חנקן, חומרים מסרטנים וחלקיקים.

רכבי בנזין פולטים בעיקר חד תחמוצת הפחמן (CO) פחמימנים (HC)  ותחמוצות חנקן (NOx)  ואילו רכבי דיזל פולטים בעיקר חלקיקים (PM 2.5) אשר חלקם נראה כעשן שחור, ותחמוצות חנקן.

רכבים כבדים ומשאיות מונעים בדיזל וכך גם כמחצית מצי המוניות בישראל, דבר שהופך אותן למזהמות בהרבה מרכב פרטי רגיל המונע בבנזין.

גם הקטנועים שהשימוש בהם רווח בשנים האחרונות והפכו לאמצעי תחבורה מועדף בערים הגדולות, מזהמים יותר מרכב פרטי חדש- הם פולטים  פי ארבעה יותר חד תחמוצת הפחמן ויותר מפי עשרה פחמימנים.

האוטובוסים הגדולים נחשבים לאחד מכלי הרכב המזהמים ביותר על הכביש. לא לחינם רובנו מנסים להימנע מלנסוע מאחוריהם או לידם ומעדיפים שלא יעברו בשכונות המגורים שלנו.

עם זאת, חשוב לזכור שלמרות שהאוטובוס מזהם יותר מרכב פרטי הוא מכיל כ- 50 מקומות ישיבה ועל כן נסיעה באוטובוס עשויה לחסוך כ- 25 רכבים על הכביש ואם בוחנים את רמת הזיהום פר נוסע באוטובוס לעומת פר נוסע ברכב פרטי הרי שרמת הזיהום באוטובוס נמוכה פי ארבעה.

ליחצו לקריאה בנושא: כלי רכב חשמליים

מספרים וסטטיסטיקה - זיהום אוויר מכלי רכב

כלי הרכב אחראים לאחוז גבוה מאוד מהמזהמים הנפלטים לאוויר. ככל שריכוז הרכבים המנועיים עולה, רמת הזיהום עולה גם היא.

הריכוז הגבוה ביותר של כלי רכב נמצא כמובן בערים הגדולות כאשר בגוש דן לבדה יש כ- 200 אלף מכוניות השייכות לתושבים ומספר רכבים דומה עושה דרכו למרכזי הערים בכל יום ובאיזור חיפה כ- 150,000 כלי רכב רשומים.

משנה לשנה גדל מספר כלי הרכב על הכבישים ומחמיר עוד יותר את בעיית זיהום האוויר. כלי הרכב הממונעים משתמשים ב- 20% מהאנרגיה הכוללת בארץ בלבד, אך אחראים לאחוז גבוה מאוד של זיהום- 41% עד 92% מכלל המזהמים הנפלטים לאוויר נפלטים מכלי הרכב!

למה בעצם רכבים מזהמים את האוויר בכלל?

עיקר זיהום האוויר נפלט ממערכת פליטה של כלי רכב כתוצאה משריפת דלק לא מושלמת במנוע. בנוסף ישנם מזהמים שנפלטים כתוצאה מאידוי הדלק ממנוע וממיכל הדלק בזמן תדלוק, כתוצאה מעליית הטמפרטורה במשך היום,  וגם תוך כדי נסיעה כאשר המנוע מתחמם.

זיהום אוויר הנפלט מרכבים הוא בעיקר תוצר של שריפת דלק במנועי שריפה פנימית של הרכבים המונעים במנועי בנזין או דיזל.

ישנם גורמים טכניים רבים הגורמים לבעירה לא מושלמת במנוע. הבדלי המבנה והרכב הדלק בין מנוע בנזין למנוע דיזל משפיעים על היווצרות מזהמים שונים הנפלטים מהרכבים לאטמוספירה.

כיצד הזיהום מכלי הרכב משפיע על כולנו?

פליטת הגזים נחשב לאחד הגורמים העיקריים לזיהום אוויר ולהתחממות כדור הארץ. כלי הרכב פולטים תערובת מזהמים הכוללת תחמוצת חנקן, פחמימנים, פחמן חד חמצני וחלקיקים. זיהום האוויר הנובע כתוצאה מכלי רכב  הוא הגורם העיקרי לזיהום האוויר בישראל.

השפעתו של זיהום אוויר מרכבים חמורה יותר מזיהום אוויר ממקורות נייחים, וזאת כיוון שפליטת המזהמים נעשית בגובה פני הקרקע ובאזורים צפופים באוכלוסיה, כך שהשפעתם מיידית ומרוכזת. כאשר מקורות הפליטה מרוחקים וגבוהים יותר, ריכוזם יורד והשפעתם על האוכלוסייה קטנה.

בעיית הזיהום חמורה, כאמור, בעיקר באזורים עירוניים צפופים כדוגמת גוש דן או חיפה. תל אביב נמצאת כיום במקום השלישי באירופה מבחינת זיהום אוויר ומחקר של המשרד לאיכות הסביבה ועמותת "אדם טבע ודין" מצביע על כך שבגוש דן בלבד מתים כ-1,100 בני אדם כתוצאה מזיהום אוויר מדי שנה וכל ילד חמישי סובל מבעיות נשימה.

אל לנו לשכוח כי ההשלכות הרפואיות החמורות גובות גם מחיר כלכלי כבד והנזקים כתוצאה מזיהום אוויר מוערכים ב-77.4 מיליון דולר בשנה.

האם קיימת חקיקה בתחום?

משרד התחבורה קבע תקני פליטה לכלי רכב ובמסגרת בדיקת הרישוי השנתית חלה חובה לבדוק מזהמים.

כמו כן, ישנה תקנה הקובעת כי אסורה נהיגה ברכב אשר פולט עשן רב אשר עלול לפגוע בבטיחות או להטריד עוברי אורח. עם זאת, האכיפה בנושא מצומצמת מאוד ונערכת אקראית ע"י ניידות של משטרת התנועה או משרד התחבורה.

כיצד אפשר לפעול לצמצום תופעת הזיהום מכלי הרכב?

מעבר לחקיקה המינימאלית הקיימת ניתן לפעול במספר מישורים:
 
הרחבת החקיקה

שינוי והחמרת תקני הפליטה הקיימים- פרסום תקני פליטה למזהמים הנפלטים מכלי הרכב כמו תחמוצת חנקן ופחמימנים, חיוב בדיקת תקינות הממיר הקטליטי בטסט השנתי-  ממירים לא תקינים יש לחייב להחליף.

חיוב הורדת מכוניות ישנות מאוד ש"תרומתן" לזיהום הכולל הוא כ-50% מהכביש, וחיוב רכבים ישנים המונעים בדיזל להתקין אמצעים להפחתת פליטות.

הגברת האכיפה

כיום, גם החקיקה הקיימת אינה נאכפת כראוי. יש לצייד את הניידות במכשור מתאים ובסמכויות אכיפה נרחבות ולהגדיל את הקנסות הניתנים לרכבים מזהמים

תמריצים כספיים לעידוד הפחתת הזיהום מכלי רכב

תמריצים כמו הטלת מס גבוה על רכבים פרטיים שנפחם עולה על 200 סמ"ק, הנחה בקניית רכב חדש כאשר הופכים רכב ישן לגרוטאה, עידוד ממשלתי למעבר הדרגתי של אוטובוסים לשימוש בגז, לצד חיוב חברות ציבוריות להוריד מהכביש אוטובוסים שגילם עולה על עשר שנים.

כל אלה דורשים אמנם מימון ציבורי אך בהתחשב בעובדה שהמזהמים פוגעים באיכות החיים ובבריאות של כולנו ואף עולים למדינה מיליוני דולרים בשנה בגין הוצאות טיפולים ואשפוזים, ישנו צדק רב בהשקעת כספי הציבור במטרה זו.  
 
תכנון נכון

בתכנון נכון הכוונה כיצד ניתן להפחית את מספר הרכבים על הכביש. כיום, ישנה מגמה של עלייה בפרבור. ריבוי של ערים קטנות המרוחקות ממקומות התעסוקה, לצד תחבורה ציבורית שאינה מסוגלת לשמש תחליף הולם לאחזקת רכב פרטי מעודדת שימוש ברכבים פרטיים.

משפחות מחזיקות כיום בין 2-3 רכבים פרטיים אשר נוסעים מרחקים של מאות קילומטרים מדי יום למקומות עבודה מרוחקים.

יש להשקיע בפיתוח התחבורה הציבורית ולהפכה לאטרקטיבית כך שתוכל להתחרות בנוחות השימוש ברכב הפרטי וגם תהיה חסכונית יותר.

במקביל, בתוך הערים יש לעודד התניידות באופניים וברגל באמצעות הקצאת שבילים ומדרכות נוחות. תכנון נכון של כל הגורמים יחד עשוי לשפר משמעותית את איכות האוויר שאנו נושמים ולא פחות חשוב מכך את איכות החיים שלנו: זמן הנסיעה בפקקים, קיצור המרחקים למקום העבודה, וקיצור משך השהייה על הכביש מדי יום.

ויסות תנועת כלי רכב בערים הגדולות

גישה נוחה לתחבורה ציבורית תפחית גם את כניסת הרכבים למרכזי הערים הצפופות גם כך. פיתוח חניונים בפריפריה ואגרות גודש עשויים לסייע בהנחה ואכן התחבורה הציבורית תצליח להעמיד חלופה הולמת.

חינוך למניעת זיהום

מרביתנו לא חושבים על ההשלכות הנובעות מהנסיעה ברכב או מסוגו. העוד אנו מוטרדים ללא הרף מצריכת הדלק, אנו לא נותנים את דעתנו לתופעת זיהום האוויר. נהיגה נכונה עשויה להקטין את זיהום האוויר.

יש להסביר את המשמעויות של זיהום אוויר והדרכים שכל אחד מאיתנו יכול לנקוט על מנת לצמצמו אפילו במעט. יש להתחיל את החינוך כבר בבתי הספר ולהמשיך לנהגים וותיקים. מודעות של כולנו לבעיה עשויה להוות חלק משמעותי מהפתרון.

בעיית זיהום האוויר הנגרמת כתוצאה משימוש ברכב היא אחת מתופעות הלוואי החמורות של התפתחות הכלכלה והמודרניזציה. איכות הסביבה וכלי רכב מזהמים הם מושגים הסותרים האחד את השני ורק אנחנו יכולים להשפיע.

האחריות להתמודדות עם התופעה וצמצום הזיהום היא אחריות של כולנו. הן של הגורמים הממשלתיים והעירוניים והן של כל אחד מאיתנו כאזרח. שילוב של מאמצים חקיקתיים לצד תמריצים כספיים ומודעות ציבורית לנושא יבטיחו לכולנו איכות חיים גבוהה יותר.


הזכויות לתוכן האתר שמורות לבעליו החוקיים - כל שימוש בתוכן המופיע באתר ללא רשות מראש ובכתב מבעלי האתר יטופל בהתאם לחוקי מדינת ישראל ©

מאמרים אחרונים

קישורים
- מה יהיה בעוד 40 שנה?
- זיהום חופים בישראל



נזקי זיהום אוויר | מקורות זיהום אוויר | גשם חומצי | חומרי הדברה | כלכלה אקולוגית | שרשרת המזון בעולם | בנייה ירוקה | מפת האתר
כלי רכב מזהמים בכבישי ישראל - מידע שחשוב לדעת!